Każda wizyta zawsze zaczyna się od rozmowy z opiekunem zwierzaka – w terminologii weterynaryjnej fachowo jest ona nazywana wywiadem lekarskim.

Jest to bardzo ważny moment konsultacji, odpowiednio przeprowadzona rozmowa pozwala uzyskać informacje, które pomagają w szybszym postawieniu trafnej diagnozy. 

Z doświadczenia wiem jak bardzo stresujące są dla właścicieli wizyty kardiologiczne.  Niezależnie od tego czy jest to konsultacja profilaktyczna, pierwsza wizyta ze zwierzakiem u którego występuje podejrzenie choroby serca czy już kolejna kontynuacyjna u pacjenta kardiologicznego. Dlatego do wizyty i przeprowadzanego na niej wywiadu warto wcześniej się przygotować – to zmniejszy stres opiekuna, a tym samym również stres czworonożnego pacjenta. 

Obszerność wywiadu jest oczywiście dostosowana indywidualnie, w zależności od tego czy jest to pierwsza wizyta czy kolejna oraz od stanu klinicznego w jakim się znajduje, ale ja standardowo dzielę wywiad na trzy części:

Część pierwsza:

  1. Dane zwierzaka:
    1. Imię (jeżeli posiada rodowód – pełne imię z rodowodu)
    2. Rasa i umaszczenie
    3. Wiek – data urodzenia lub jeżeli nie jest ona znana – oszacowany wiek
    4. Waga
  2. Dieta :
    1. Jaki rodzaj diety?
    2. Nazwa karmy i przyjmowanych suplementów 
  3. Styl życia:
    1. Czy pacjent mieszka w domu czy na zewnątrz?
    2. Czy jest zwierzakiem wychodzącym? (koty)
    3. Pod jak częstym nadzorem Opiekuna jest pacjent?

Część druga:

  1. Skierowanie lub przyczyna wizyty 
  2. Historia dotychczasowego leczenia:
    1. Wyniki z poprzednich wizyt kardiologicznych
    2. Wyniki wykonanych do tej pory badań krwi 
    3. Wyniki innych badań dodatkowych
    4. Informacja o przyjmowanych na stałe lekach
  3. Status immunologiczny :
    1. Jakie szczepienia i w jakich terminach były wykonane?
  4. Informacje o podawanych preparatach przeciwko ektopaożytom i endopasożytom ( terminy)

Część trzecia:

  1. Czy w ostatnim czasie zmienił się stopień aktywności pacjenta?
  2. Czy zmieniła się u pacjenta ilość spożywanego pokarmu lub wypijanej wody?
  3. Czy u pacjenta występuje kaszel – jeżeli tak – warto posiadać filmik? 
  4. Czy u pacjenta występowały epizody omdleń lub osłabienia?
  5. Czy u pacjenta występowały epizody nadmiernie nasilonego oddychania lub ziania w nietypowych sytuacjach? 
  6. Czy występują jakieś inne objawy?

Znajomość odpowiedzi na te pytania bardzo ułatwia i przyśpiesza przebieg wywiadu, dlatego warto zapisać je sobie na kartce, którą zabierzemy na konsultację,  Wszyscy wiemy, że w stresujących sytuacjach pamięć potrafi zawodzić 🙂

Kolejnym ważnym aspektem w planowaniu konsultacji kardiologicznej jest przygotowanie do niej pacjenta. Każdy zwierzak indywidualnie przeżywa wizyty w lecznicy i stres z tym związany. U tych bardziej wrażliwych warto przed wizytą porozmawiać z lekarzem prowadzącym jak pomóc zwierzakowi zminimalizować stres – np. farmakologicznie. U spokojnego zwierzaka badanie kardiologiczne przebiega dużo sprawniej i jest mniej stresujące – zarówno dla zwierzaka jak i opiekuna. 

Jednak pamiętajmy o tym aby nie podawać żadnych preparatów uspokajających zwierzakowi na własną rękę – o włączeniu takich leków zawsze decyduje lekarz weterynarii.